فلایویل
فلایویل یک قطعه سنگین است که بوسیله پیچ و مهره به میل لنگ متصل میشود و وظایف آن عبارتست از :
· ذخیره انرژی برای برقراری سرعت در زمانهای که احتراقی وجود ندارد.
· یکنواخت نمودن سرعت میل لنگ
· انتقال قدرت از موتور به ماشین به عنوان یکی از سطوح محرک صفحه کلاچ
اعمال انجام شده در فلایویل را میتوان با استفاده از انرژی جنبشی تشریح کرد. بدین سان که همانگونه که میدانید انرژی جنبشی یک جسم با جرم جسم و نیز با سرعت آن در ارتباط است. فلایویل از خود دارای یک جرم میباشد که بوسیله میل لنگ چرخانده میشود. در اثر این چرخش فلایویل یک انرژی جنبشی بدست میآورد. حال اگر به نیروی محرکه میل لنگ را از فلایویل جدا کنیم، خواهید دید که فلایویل تا یک مدت زمان کوتاه پس از آن به حرکت خود ادامه میدهد که به علت اینرسی حرکتی فلایویل میباشد. این انرژی در واقع انرژیی است که در جرم فلایویل ذخیره شده است و در زمان قطع نیروی محرکه آزاد میگردد.
فلایویل در زمانی که بر روی میل لنگ است دقیقا این کارها را انجام میدهد. یعنی زمانی که در سیلندر ، پیستون به دلیل انفجار سوخت پایین میآید، فلایویل با چرخش میل لنگ به چرخش در آمده و در واقع انرژی ذخیره میکند. فلایویل این انرژی ذخیره شده را در زمانهای دیگر سیکل موتور (مانند تنفس ، تراکم و تخلیه) به میل لنگ و از آنجا به پیستون پس میدهد. یعنی در واقع در زمانهایی که در موتور احتراقی انجام نمیشود انرژی جنبشی موتور را فلایویل تامین میکند. از آنجایی که در موتورهای با سیلندرهای بیشتر تعداد انفجارهای سوخت در واحد زمان بیشتر است. لذا زمان کمتری موتور برای تامین انرژی جنبشی خود به فلایویل متکی است. به همین خاطر در موتورهای با تعداد سیلندر بیشتر به فلایویلهای کوچکتری نیاز است.
سایر متعلقات بر روی قطر خارجی چرخ لنگر معمولا یک چرخ دنده دایرهای شکل سوار میشود که (دنده فلایویل) در زمان روشن کردن موتور بکار میآید. بدین شکل که در این زمان چرخ دنده محرک استارت موتور بطور اتوماتیک با دنده فلایویل درگیر شده و باعث حرکت و چرخش موتور میشود