تسمه پروانه باید توسط انگشت شست در قسمت وسط حد فاصل بین پولی دینام و پولی سر میل لنگ فشرده شود و یک سانتی متر بازی داشته باشد. اگر تسمه پروانه خیلی سفت باشد خیلی زود خراب میشود و به محور و بلبرینگ های دینام صدمه میزند و اگر شل باشد دور پروانه و پروانه و پمپ آب کم میشود و موتور گرم میشود و برق تولیدی دینام هم ضعیف میشود.
مراحل تنظیم سفتی تسمه پروانه
پیچ های پایه دینام در پایین و بالا شل شوند. با استفاده از یک اهرم دینام را از بدنه موتور دور کرده و با انگشت شست دیگر سفتی تسمه پروانه آزمایش شود. بعد از تنظیم پیچ های دینام مجدد سفت شوند. از علائم خرابی پمپ آب نشتی آن است. محور پمپ آب باید روزانه گریسکاری شود. از علائم دیگر خرابی پمپ آب، خرابی ذغال آن است. در سرویس سالانه، سیستم خنک کننده به طور کامل شسته شده و مراحل آن:
موتور تا حد طبیعی گرم شود. کل مایع سیستم خنک کننده از شیرهای تخلیه خارج شود. شیرهای خروجی را بسته و با استفاده از محلول سود و آب به نسبت نیم کیلو سود در 10 لیتر آب پر میکنیم. مجددا موتور تا حد طبیعی گرم شود تا تمام رسوبات آن حل شوند. سیستم را چند بار با آب کاملا تمیز شستشو میدهیم.