اتصالات و شیلنگ ها

شیلنگهای لاستیکی و لوله های فلزی که جریان هوا را به درون موتور وارد می‌کند، باید مورد توجه قرار بگیرند. هر گونه پارگی در شیلنگهای لاستیکی و یا خم شدگی لوله های فلزی باعث بوجود آمدن مشکل در سیستم مکش هوا به درون موتور می‌شود که باید سریعا تعویض شود. در مسیر وردوی هوا به محفظه میل لنگ هم یک توری فلزی قرار داده می‌شود و در صورتی که توری کثیف شود و تعویض نشود فشار هوا در محفظه میل لنگ بالا رفته و روغن از کاسه نمدهای سر و ته میل لنگ بیرون می‌زند. همچنین اسید و لجن هم در کارتل ته نشین می‌شود. به همین دلیل صافی هوا کش محفظه میل لنگ هم باید تعویض شود.

سیستم خنک کننده تراکتور

سیستم خنک کننده

وظیفه سیستم خنک کننده تنظیم دما برای کار کردن بهتر موتور است. صفحه درجه حرارت سه ناحیه سفید، سبز و قرمز دارد. ناحیه سفید نشان می‌دهد موتور سرد است، ناحیه سبز دمای موتور طبیعی است و ناحیه قرمز نشان دهنده داغ بودن موتور است. راننده نباید در شرایط سفید رنگ و قرمز رنگ نباید کار کند. در فصل سرما استفاده از ضد یخ ضروری است و بهتر است در تمام سال هم از ضد یخ استفاده شود. کثیف بودن خارج و داخل محفظه موتور، رسوب در مجاری آب بدنه موتور، شل یا پارگی تسمه پروانه، خرابی ترموستات و خرابی پمپ آب از عوامل داغ کردن موتور تراکتور هستند. شل بودن اتصالات و شیلنگ های لاستیکی و یا پارگی آنها باید بررسی شود. اغلب خرابی ترموستات باعث باز و بسته شدن دائمی آنها می‌شود. برای امتحان کردن ترموستات باید آن را در آب داغ انداخت اگر باز نشد باید تعویض شود.

روش تمیز کردن خارجی رادیاتور

با استفاده از فشار آب یا هوای متراکم در جهت خلاف مکش پروانه می‌توان آن را تمیز کرد. در صورتی که رسوبات چسبنده بین پره ها باشند باید با استفاده از مواد حلال و آب تمیز شوند. در صورتی که پره ها روی هم خوابیده باشند با یک تیغه نازک آنها را به حالت اول برگرداند.

تمیز کردن داخل رادیاتور

با استفاده از محلول آب و کربنات دو سود داخل رادیاتور را می‌توان تمیز کرد. در صورتی که رسوبات خیلی زیاد باشد رادیاتور باید پیاده شود و سر و ته آن جدا شود و بین لوله ها توسط فرد متخصص سیخ زده شود و دوباره دو منبع به لوله های رابط لحیم شوند. رادیاتور باید روی لوله های لاستیکی انعطاف پذیر سوار شوند و هر گونه برخورد بدنه رادیاتور با بدنه فلزی باعث سوراخ شدن رادیاتور می‌شود.