سیستم خنک کننده COOLING SYSTEM
در ضمن احتراق سوخت و هوا در داخل سیلندرها، حرارت زیادی در حدود 1800 تا 2000 درجه سانتی گراد ایجاد می گردد. تنها قسمتی از حرارت به وجود آمده به کار مفید تبدیل می گردد. قسمتی دیگری از این حرارت می بایست توسط سیستم خنک کننده گرفته شود، در غیر این صورت قطعات موتور به خصوص پیستون ها و سوپاپ ها که مستقیما با شعله تماس دارند بیش از حد گرم شده، حرارت زیاد باعث از بین رفتن سریع آنها می گردد. ضمنا حرارت بیش از حد موجب سوختن روغن می شود. خنک کردن بیش از حد موتوری که کار می کند نیز مطلوب نمی باشد. در موتوری که بیش از حد خنک می شود ، قدرت در نتیجه اتلاف حرارت کاهش می یابد، طلفات اصطکاکی در اثر سفت شدن روغن بالا می رود و بخشی از مخلوط سوخت و هوا تبدیل به مایع شده و روغن را از دیواره های سیلندر شسته و پایین می برد. این موارد موجب فرسایش اجزای موتور می گردد. در موتوری که حرارتش خیلی پایین است، خوردگی دیواره های سیلندر در نتیجه تولید ترکیبات گوگردی، افزایش می یابد