دیفرانسیل

در سیستم عامل انتقال قدرت تراکتور، دیفرانسیل وضعیتی مخصوص در قرار گیری دنده ها دارد که، به یک قسمت گرداننده یا محرک اجازه می دهد قسمتهای دیگر آهسته تر یا تندتر چرخیده و در عین حال سهم بار خود را حرکت دهد. برای مثال در هنگام دور زدن تراکتور چرخ خارجی باید فاصله بیشتری را نسبت به چرخ داخلی طی کرده و در نتیجه از چرخ داخلی سریعتر بچرخد. اگر در سیستم انتقال قدرت، دیفرانسیل وجود نداشته باشد تا طی این مسیر نابرابر را ممکن کند و در عین حال کشش را یکسان نماید این نقیصه منجر به لغزش، فشار بیش از حد و فرسودگی غیرعادی می شود.
عمل دیفرانسیل ممکن است در بعضی مواقع، مانند هنگامی که تراکتور درحال شخم زدن است، یک عیب محسوب شود. در این حال ممکن است یکی از شهرها بر روی زمین لغزنده، مقاومت خود را از دست داده و شروع به چرخش در جای خود نماید. برای جلوگیری از به هدر رفتن این قدرت، غالباً از قفل دیفرانسیل برای قفل کردن اکسل ها به یکدیگر استفاده می شود تا تراکتور از قسمتی از زمین که لغزنده است عبور کند و پس از آن اکسل ها جدا شوند. بعضی از ماشین های صنعتی و کشاورزی دارای گرداننده های نهایی به منظور تقلیل بیشتر در سرعت و افزایش گشتاور بر روی اکسل ها می باشند. گرداننده های نهایی عموماً در ماشین های بزرگ که بار زیادی را تحمل می کنند، بکار می روند. چرخ دنده های سنگین از نوع معمولی و سیاره ای چرخ دنده های اصلی هستند که برای درگیری در قسمت گرداننده های نهایی مورد استفاده قرار می گیرند