نگهداری تراكتور درفصل بيكاری

نگهداری تراكتور درفصل بيكاری

نگهداری تراكتور درفصل بيكاری

كارهاي كشاورزي غالباً فصلي هستند و وسيله براي مدتي از سال مورد نياز مي باشد و در بقيه مدت بايد در انبار نگهداري شود. تراكتور نيروي محركة بسياري از ادوات كشاورزي است. به اين علت مدت زمان كار آن در طول سال از ساير دستگاه ها بيشتر است. امّا باز هم ممكن است در مدت زماني از سال نيازي به آن نباشد، بخصوص اگر مزرعه تك محصولي باشد. در اين صورت عدم استفاده از تراكتور به مدت طولاني مي تواند مشكلاتي ايجاد كند كه براي
جلوگيري از بوجود آمدن بعضي از آن ها، انجام اقدامات زير ضروري است:

سيستم خنك كننده: مايع درون سيستم خنك كننده بايد تخليه شود و پس از شستشوي كامل، مجدداً از مايع مناسب فصل پر شود.


سيستم هيدروليك: چنانچه روغن هيدروليك كثيف است يا براي مدت طولاني كار كرده، لازم است روغن و صافي هاي مربوط تعويض شوند. پس از ريختن روغن تازه، بايد موتور روشن شود و كليّه قسمت هاي هيدروليك چند بار كار كنند تا روغن تازه در آن ها وارد و خارج شود (بازوهاي عقب، فرمان هيدروليك و…)


گريس خورها: كليّه گريس خورهاي تراكتور گريس كاري شوند تا گريس كهنه در قسمت ها باقي نماند.


سيستم هوارساني: چنانچه در پيش صافي خاك وجود دارد تخليه شود. و اگر سيستم هوارساني صافي روغني دارد، بايد عمل تعويض روغن و تميز كردن صافي صورت گيرد. صافي هاي خشك را نيز تميز كنيد.


سيستم روغن كاري موتور: روغن موتور و صافي آن را در صورتي كه زايد كار كرده اند تعويض كنيد. پس از تعويض روغن، موتور را روشن كنيد تا كليه قسمت هاي موتور به روغن جديد آغشته شوند. بعضي از كارخانه هاي سازنده تراكتور، اضافه كردن مواد ضد زنگ به روغن موتور و جعبه دنده و مخزن سوخت را توصيه مي كنند. در اين صورت فقط با توجه به دستورالعمل كتابچه راهنما و به طور دقيق عمل كنيد. در غير اين صورت پس از پارك كردن تراكتور در محل نگهداري طولاني، مي توانيد با باز كردن انژكتورها، چند قطره روغن روي جدار سيلندر بريزيد و موتور را با دست چند دور بگردانيد تا جدار سيلندر و پيستون چرب شود و از زنگ زدگي آن جلوگيري به عمل آيد.


باتري: در بيكاري كوتاه مدت تراكتور، باتري را باز كرده، قطب هاي آن را تميز كنيد. در صورت كم بودن آب باتري، آن را تا حد لازم پر كنيد. باتري را با دستگاه شارژ در حد پر شدن كامل شارژ كرده، در جايي كه خطر يخ زدگي وجود نداشته باشد نگهداري كنيد. دقت كنيد كه با دستگاه شارژ هميشه باتري را شارژ نگهداريد تا از بين نرود.


لاستيك ها: با قرار دادن بلوك چوبي يا خرك در زير محورها، تماس لاستيك ها را با زمين قطع كنيد تا از فرسودگي لاستيك ها در اثر فشار ثابت روي يك نقطه جلوگيري شود. فشار هواي لاستيك ها را تا حدي كم كنيد.


لوله اگزوز: چنانچه لوله اگزوز درپوش دارد، توجه كنيد كه در وضعيت كاملاً بسته قرار گيرد. چنانچه درپوش ندارد، با قرار دادن يك قوطي خالي به صورت وارونه بر روي آن، از ورود هر چيزي به لوله اگزوز جلوگيري كنيد.


بدنة تراكتور: چنانچه رنگ قسمتي از تراكتور آسيب ديده است، فرصت بيكاري، بهترين زمان ترميم آن است. حتي اگر نمي خواهيد آن را صاف كنيد، بهتر است پس از سمباده كشيدن به محل هاي زنگ زده، با ضدزنگ و رنگ، روي آن را بپوشانيد تا از توسعه سطحي و عمق زنگ زدگي جلوگيريكنيد.


محل نگهداري تراكتور در مدت بيكاري
نور مستقيم خورشيد در دراز مدت اثر مخربي روي تراكتور دارد. بخصوص قسمت هاي غيرفلزي مانند لاستيك، چرم، پلاستيك و طلق را خراب مي كند. برف و باران نيز بر اثر سرما و رطوبتي كه ايجاد مي كنند به تراكتور آسيب
مي رسانند. رطوبت يكي از عوامل زنگ زدگي و پوسيدگي است. بهتر است محل پارك تراكتور سرپوشيده و ديواردار باشد تا از نور خورشيد،برف و باران و گرما و سرماي زياد محفوظ بماند. اگر چنين محلي نداريد، يك محل سرپوشيده بدون ديوار، آن را از نور خورشيد و برف و باران حفظ مي كند. در صورت نبودن محل سرپوشيده، با پوشاندن تراكتور توسط يك قطعه پلاستيك بزرگ يا پارچه ضد آب مي توان از ريختن برف و باران بر روي آن جلوگيري كرد. اگر پارچه يا پلاستيك مذكور نور را از خود عبور ندهد (پلاستيك تيره)، محافظت در مقابل نور نيز صورت گرفته است. در صورت مقدور نبودن اين كار، پوشاندن لاستيك ها، درجه ها و ساير قسمت هاي غيرفلزي مفيد است.

تعمیرگاه تراکتور صابری

مجموعه ققنوس