سرویس و نگهداری تراکتور

نگهداری سیستم روغن کاری

عواملی که باعث بالا رفتن فشار روغن می‌شوند مانند غلظت بالا وگرفتگی مجاری روغن هستند و عواملی مانند غلظت روغن، فرسودگی پمپ و قطعات موتور و نشتی باعث کم شدن فشار روغن می‌شود. حتما باید از روغن موتور با غلظت مناسب و تمیز استفاده کرد و در نگهداری از روغن دقت کرد. وظایف سیستم روغن کاری شامل کم کردن اصطکاک و روانکاری قطعات، کم کردن سر و صدای قطعات متحرک، جذب حرارت موتور و تمیز کردن قطعات موتور است.

سیستم روغن کاری در اکثر تراکتورهای ایران تحت فشار است و یک پیش صافی قبل از پمپ روغن در کف کاتل نصب می‌شود تا از ورود ذرات درشت و براده ها به پمپ جلوگیری شود. برای تعویض روغن باید تراکتور را در جای صافی قرار داد، گرم و سپس خاموش کرد و بعد از آن پیچ تخلیه روغن را که در زیر کارتل قرار دارد و درب ورودی روغن هر دو را باز کرد. اگر نیاز به تعویض فیلتر روغن بود با آچار مخصوص باز کرده، تعویض کرده و فیلتر را از روغن پر می‌کنیم و واشر آن را هم به روغن آغشته می‌کنیم و سپس در محل خود می‌بندیم.

تعویض روغن

بعد از انجام این کارها در موتور به مقدار کافی روغن می‌ریزیم و درب ورودی آن را می‌بندبم. در سرویس سالانه باید محفظه میل لنگ و کارتل شستشو داده شود. برای این کار باید ابتدا:

موتور را روشن و گرم کرده و پس از گرم شدن آن را خاموش کرد. با استفاده از نفت سفید چند بار داخل موتور ریخته تا آن قسمت پاک شود. با استفاده از واشر نو و چسب مایع کارتل را سر جای خود نصب و پیچ هایی آن را محکم کنید و در پایان تعویض روغن را همانطور که در بالا گفته شد انجام دهید.