قوچ

قوچ

ویژگی های قوچ گوسفندی عالی !

قوچ گوسفندی مهمترین عضو یک گله به حساب می آیند . با وجود این اهمیت بیشتر دامپروران از ویژگی هایی که قوچ خوب باید داشته باشد غافل هستند.
برای اینکه روند افزایشی در تولید مثل گله خود را بتوانید تجربه کنید باید یکسری ویژگی ها را برای قوچی که برای گله خود انتخاب کرده اید را حتما مد نظر داشته باشید .
نیمی از ژنتیک بره های گله از طریق قوچ ها منتقل می شود .

بلوغ سنی قوچ سبب می شود که عضوهای تولید مثلی قوچ عملکردی قابل قبول داشته باشند
سلامت جسمی از دیگر شروط یک قوچ گوسفندی کارآمد می باشد  .
تولید اسپرم در قوچ ها به طور مستقیم با پهنا بیضه در ارتباط است .

قوچ گوسفندی

اگر شخص دامدار به دنبال افزایش نرخ بره زایی در گله خود باشد باید به این مورد توجه کند که وجود تعداد مناسب قوچ در گله اهمیت ویژه ای دارد .

قوچ گوسفندی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میش ها بیشتر به قوچ هایی که دارای بیضه های بزرگتری هستند جذب می شوند .
یکی از اثراتی که تغییرات فصلی ممکن است در قوچ های گوسفندی به وجود آورد تحت تاثیر قرار گرفتن میزان تولید اسپرم و اندازه بیضه قوچ و به سبب آن کاهش ظرفیت جفت گیری خواهد بود .
میزان تولید مثل برخی از نژادهای دامی بسیار به تغییرات فصلی ( تغییر دمای هوا ) مربوط می شود . تغییر دما می تواند باعث کاهش میل جنسی در گوسفندان شود .
نباید به ازای یک گله بزرگ تنها از یک قوچ استفاده کرد زیرا کیفیت اسپرم تولیدی به شدت کاهش پیدا می کند
اگر قوچی علائمی مبنی بر عدم تمایل به جفت گیری داشت حتما به فکر جایگزین نمودن آن با یک قوچ جوان تر و فعال تر باشید.

قوچ گوسفندی ممکن است تا ۱۵ درصد وزن بدن خود را در طول فصل جفت گیری از دست بدهد . از این رو باید در فصل جفت گیری از
وضعیت بدنی خوبی برخوردار باشند .
در اغلب طول سال توصیه می شود که قوچ ها را جدا از میش ها نگهداری نمایید . اگر یک قوچ به صورت مداوم در کنار میش ها باشد دیگر
دامدار نمی تواند کنترل نژادی داشته باشد . این مسئله برای دامدارانی که در کنار این کار مشغول به فعالیت های کشاورزی نیز هستند اصلا مطلوب نیست زیرا این افراد مدام باید در حال رسیدگی به بره های تازه متولد شده باشند .

حتما تمامی گوسفندان خود را طبق یک برنامه زمانی مدون واکسینه نمایید
در طول فصل جفت گیری استرس هایی نظیر استرس گرمایی و یا کمبود مواد غذایی را از گوسفندان خود دور کنید . قوچ های معمولا در سن ۳ تا ۴ سالگی به اوج عملکرد تولید مثلی خود می رسند . پس بهتر است برای گله خود از این میانگین سنی استفاده کنید .

پاییز بهترین فصل برای قوچ اندازی در گله گوسفندان محسوب می شود و بهار نیز مناسب ترین فصل برای زایمان گوسفندان می باشد .از این رو سعی کنید با مدیریت صحیح این توالی زمانی را رعایت کنید .
سن به بلوغ رسیدن گوسفند نر برای تبدیل به یک قوچ خوب در حدود ۲ سال می باشد .

در کشورهای مختلف و پیش رو محققان در حال پیگیری روش هایی هستند که از طریق یک آزمایش خون قوچ هایی که توانایی جنسی پایین تری را دارند شناسایی کنند . این کار سبب بالا بردن میزان راندمان کار پرورش گوسفند خواهد شد .

یک نکته مهم برای افزایش عملکرد بیضه های قوچ این است که شما باید حدود ۲۰ روز قبل از آغاز جفت گیری پشم روی کیسه بیضه گوسفند را بچینید زیرا سبب خنک شدن بیضه و افزایش کارایی آن خواهد شد

اگر در گله خود قوچ پیر و یا بیماری دارید حتما سعی کنید که این حیوان را با یک قوچ جوان و سالم جایگزین نمایید . زیرا به هر حال هر دامداری به دنبال سودآوری می باشد اما این قوچ شما را از اهداف خود دور می کند

نکات خرید قوچ :

برای انتخاب قوچ های گله یک استراتژی مناسبی را انتخاب کنید زیرا این کار سبب افزایش پتانسیل عملکردی در گله شما خواهد شد . اگر قصد جایگزینی قوچ گله خود با قوچ دیگری هستید می توانید بره قوچ ۸ تا ۲۰ ماهه خریداری کنید .
حداقل ۶۰ روز قبل از آغاز فصل جفت گیری قوچ مورد نظر خود را تهیه کنید
در هنگام خرید قوچ را از لحاظ داشتن ویژگی یک قوچ گوسفندی خوب مثل نداشتن فتق ، نهان بیضگی معاینه کنید .

معاینه بیضه نیز حتما باید در هنگام تهیه قوچ صورت گیرد . باید توجه داشته باشید که بیضه های قوچ در هنگامی که دام ایستاده است باید از اندازه ای برابر برخوردار باشند و قوام و همچنین انعطاف پذیری داشته باشند .

پوست کیسه بیضه نباید زخم ، آبسه و ترشحاتی داشته باشد .
شل و یا سفت بودن بیش از حد بیضه تاثیر نامطلوبی بر میزان باروری دام خواهد داشت که باید مورد توجه قرار گیرد .

اگر قوچ گله شما تمام خصوصیات ذکر شده را داشته باشد می تواند برای ۲۰ تا ۲۵ میش کافی باشد اما همیشه بهتر است برای کاهش عدم بارورشدن میش از حداقل ۲ قوچ در این گروه استفاده شود .

توجه داشته باشید که همخونی میش و قوچ مشکلی اساسی است که نارسایی هایی را به دنبال خواهد داشت برای رفع آن خرید قوچ از گله های دیگر توصیه می شود . جفت گیری غیر خویشاوندی بهرین نتیجه را در جفت گیری گله گوسفندان به همراه دارد

سخن آخر : 

بی شک قوچ مهم ترین عضو گله به حساب می آید به دلیل اینکه به ازای هرچند راس میش ما فقط به یک قوچ نیازداریم و همچنین نیمی از خصوصیات ژنتیکی بره ها از طریق قوچ ها منتقل می شود. از دیگر خصوصیات قوچ ها می توان به تمایل داشتن به جفت گیری در تمام فصول سال اشاره کرد . به خاطر همین دلایل دامداران باید توجه و مراقبت بیشتری نسبت به قوچ های گله خود داشته باشند .

Cart
Your cart is currently empty.