جیره نویسی برای گوسفندان

جیره نویسی برای گوسفندان

جیره نویسی تهیه یک فرمول برای خوراک دام است و به معنای اندازه گیری مواد مغذی لازم به ازای هر دام ( گوسفند ، گاو ، بز و…) با در نظر گرفتن شرایط محیطی و نژادی ، به منظور تهیه یک مخطوط یکنواخت برای تامین نیازهای غذایی می باشد .

توصیه می شود برای تهیه فرمول مناسب جیره بندی برای گله دام های خود حتما به سراغ افراد متخصص و با تجربه ی موجود در این زمینه بروید . زیرا به هرحال نوع مواد مغذی مصرف شده در جیره و فرمول ترکیب شدن این مواد با یکدیگر برای هر گله و هر نژاد می تواند متفاوت باشد و در صورت کم توجهی به این موضوع و استفاده از یک جیره برای چندین گله غیر همسان ممکن است عواقب خسارات بار تری نسبت به هزنیه تهیه یک جیره خاص ، به دنبال داشته باشد .

مکانسیم دستگاه گوارشی گوسفند :
گوسفندان حیواناتی نخشوار کننده با معده ای چهار قسمتی هستند ، آنها بعد از بلعیدن علوفه ، غذای خود را مجددا می جوند واین کار منجربه هضم شدن گیاهان و دانه های می شود که آنها خورده اند .

در بسیاری از مجتمع های دامپروری بر اساس یک نظریه اشتباه ، فرد دامدار از موادی نظیر پوست میوه جات ، نان و… برای تغذیه دام های خود استفاده می کند که باید بگویم هضم اینگونه مواد غذایی به دلیل انطباق نداشتن با معده نشخوارکنندگانی مانند گوسفندان ، مناسب نیست.

Cart
Your cart is currently empty.